جلوگیری از برخوردهای سلیقه ای با اجرایی شدن قانون سوء پیشینه

یک حقوقدان گفت اجرایی شدن قانون سوءپیشینه از تضییع حقوق اجتماعی افرادی که به دلیل وجود سوابق کیفری از حقوق اجتماعی و استخدام در برخی مشاغل محرومند، جلوگیری می‌کند

یک حقوقدان گفت: اجرایی شدن قانون سوءپیشینه از تضییع حقوق اجتماعی افرادی که به دلیل وجود سوابق کیفری از حقوق اجتماعی و استخدام در برخی مشاغل محرومند، جلوگیری می‌کند.

"علی نجفی‌توانا" با اشاره به اهمیت حذف سوءپیشینه اظهار داشت: قانون‌گذار جمهوری اسلامی ایران، در چارچوب مجازات‌های تبعی و تکمیلی برخی از محرومیت‌ها را برای مرتکبین جرائم مهم،  پیش‌بینی کرده، که البته در بسیاری از کشورهای دنیا این مهم برای جرائم کوچک و غیرعمد لحاظ نمی‌شود.

وی ادامه داد: در کشور ما تا قبل از اصلاح قانون مجازات اسلامی، معمولا ارتکاب هر نوع جرمی در سوابق افراد درج می‌شد، اما پس از اصلاح این قانون در ماده 62 و تصویب قانون محکومیت‌های موثر، سوءپیشینه در جرائم مهم لحاظ می‌شود.

نجفی‌توانا افزود: اجرایی شدن قانون سوءپیشینه از تضییع حقوق اجتماعی افرادی که به دلیل وجود سوابق کیفری از حقوق اجتماعی و استخدام در برخی مشاغل محرومند، جلوگیری می‌کند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه در قانون جدید مجازات اسلامی ضمن مشخص کردن محکومیت‌های موثر و منجر به محرومیت از حقوق اجتماعی، سایر محکومیت‌ها تاثیری در حقوق افراد ندارد.

این حقوقدان در پایان خاطرنشان کرد: اجرایی شدن قانون سوءپیشینه موجب جلوگیری از اعمال سلایق شخصی، جناحی و برخوردهای غیرمنطقی با برخی مجرمین و مرتکبین جرائم غیرعمد، خواهد شد.

منبع : باشگاه خبرنگاران