اصلاح ماده (11) آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات

اصلاح ماده (11) آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات

15/7/1394 هـ52405ت/ 92695 شماره

اصلاح ماده (11) آییننامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات

وزارت اموراقتصادی و دارایی ـ وزارت صنعت٬ معدن و تجارت

هیأت وزیران در جلسه 8/7/1394 به پیشنهاد شماره 132842/60 مورخ 15/6/1394 وزارت صنعت٬ معدن و تجارت و به استناد ماده (23) قانون مقررات صادرات و واردات ـ مصوب 1372 ـ تصویب کرد:

ماده (11) آییننامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات موضوع تصویبنامه شماره 1395/ت16هـ مورخ 6/2/1373 و اصلاحات بعدی آن به شرح زیر اصلاح میشود:

الف ـ بندهای (4) ٬(3) ٬(2) و (5) به شرح زیر اصلاح میشوند:

2ـ برای کالا قبل از ممنوعیت توسط دولت یا تغییر شرط ورود و یا افزایش سود بازرگانی٬ اعتبار اسنادی گشایش شده و بارنامه حمل قبل از انقضای مهلت اعتبار صادر گردد. اعتبارات اسنادی که پس از ممنوعیت یا تغییر شرط ورود و یا افزایش سود بازرگانی تمدید میشود٬ مشمول این بند نخواهد بود.
3ـ برای کالاها قبل از ممنوعیت توسط دولت یا تغییر شرط ورود و یا افزایش سود بازرگانی٬ ثبت سفارش در وزارت صنعت٬ معدن و تجارت انجام و از طریق بروات اسنادی با تعهد بانک٬ کارسازی و بارنامه حمل در مهلت بروات اسنادی صادر شده باشد. برواتی که پس از ممنوعیت یا تغییر شرط ورود یا افزایش سود بازرگانی تمدید میشود٬ مشمول این بند نخواهد بود.

4ـ درمورد کالاهای بدون انتقال ارز (بدون تعهد نظام بانکی برای پرداخت وجه) که ثبت سفارش در وزارت صنعت٬ معدن و تجارت قبل از ممنوعیت یا تغییر شرط ورود و یا افزایش سود بازرگانی انجام شده باشد و اولین بارنامه حمل هر محموله قبل از ممنوعیت یا تغییر شرط ورود و یا افزایش سود  بازرگانی صادر و ظرف مهلتهای زیر به قلمرو گمرکی وارد شود:

الف ـ درصورت حمل از طریق هوایی ظرف ده روز از تاریخ صدور هر بارنامه حمل.

ب ـ درصورت حمل از طریق دریا٬ زمین یا به طور مرکب از طریق دریا و زمین از تاریخ صدور هر بارنامه حمل به شرح زیر مهلت خواهد داشت:

1ـ کالاهایی که از کشورهای حوزه خلیج فارس و همجوار خریداری و حمل میشود ظرف بیست روز:

2ـ سایر کشورها از طریق زمین ظرف چهل روز٬ دریایی یا دریایی و زمینی ظرف پنجاه و پنج روز.

تبصره ـ کالای وارده با رویه بروات بدون تعهد نظام بانکی عینًا مشمول مقررات این بند خواهد بود.

5ـ درمورد کالاهای به صورت واردات در مقابل صادرات که خارج از نظام بانکی وارد میشوند٬ ثبت سفارش در وزارت صنعت٬ معدن و تجارت قبل از ممنوعیت یا تغییر شرط ورود و یا افزایش سود بازرگانی انجام شده و صادرات قبل از ثبت سفارش صورت گرفته باشد٬ درصورتی که بارنامه حمل قبل از ممنوعیت یا تغییر شرط ورود و یا افزایش سود بازرگانی صادر و ظرف مهلتهای مندرج در ذیل بند (4) این ماده به قلمرو گمرکی واردشود.

ب ـ متون زیر به عنوان تبصرههای (5) و (6) به ماده (11) اضافه میشوند: تبصره 5ـ از نظر اجرای مقررات این ماده کالای واردشده به مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی که به قصد عبور از این مناطق و

به جهت واردات قطعی به کشور وارد میشوند با اعلام کتبی واردکننده یا شرکت حمل و نقل به سازمان عامل منطقه و صدور قبض انبار به این منظور توسط آن سازمان٬ کالاهای ورود به قلمرو گمرک تلقی میشود. این گونه قبض انبارها مشمول هیچ یک از مقررات و تسهیلات مقرر در قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی جمهوری اسلامی ایران و قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و آییننامههای مربوط به آنها نمیباشد.

تبصره 6ـ تعرفههای مشمول حقوق ورودی تعرفههای فصلی مشمول استفاده از تسهیلات ماده (11) نمیباشد.

معاون اول رییسجمهور ـ اسحاق جهانگیری

منبع : روزنامه رسمی