اخذ استعلام هنگام هر معامله ای الزامی است

معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس تاکید کرد که شهروندان هنگام انجام هرگونه معامله‌ای برای خرید ملک یا زمین، به‌ویژه در اطراف شیراز، حتما از دستگاه‌های مرتبط استعلام کنند

معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس تاکید کرد که شهروندان هنگام انجام هرگونه معامله‌ای برای خرید ملک یا زمین، به‌ویژه در اطراف شیراز، حتما از دستگاه‌های مرتبط استعلام کنند.

احمد رحمانیان با تاکید بر این‌که «مشخص شدن کاربری املاک و اراضی تنها از طریق شهرداری‌ها، امکان‌پذیر خواهد بود» گفت: اراضی و املاک خصوصا در شهر شیراز دارای کاربری‌های مختلف است و افراد در انجام معامله اینگونه اراضی و املاک باید دقت داشته باشند.

وی گفت: تنها و به صرف ارائه سند، حتی سند رسمی از سوی فروشنده، نمی‌توان از کاربری یک زمین یا ملک مطلع شد، لذا خریدار باید حتما استعلام لازم را برای اطمینان، انجام دهد.

رحمانیان در مورد خرید زمین‌هایی که سند آن مشاع است نیز گفت: با توجه به اینکه در مال مشاع شرکاء در جزء جزء آن شریک هستند، قبل از هرگونه توافق، نسبت به قانونی بودن کار اقدام کرده و به هیچ عنوان اراضی تفکیک شده عادی را خریداری نکنند.

وی با بیان این‌که «عده زیادی از مردم به دلیل بی‌توجهی به هشدارهای قانونی دچار ضرر و زیان مالی شده‌اند» گفت: عده‌ای افراد فرصت‌طلب یا کلاهبردار، با سوء استفاده از ناآگاهی شهروندان و نیاز برخی مردم به زمین و مسکن، به شکل غیرقانونی مبادرت به فروش زمین‌هایی با قیمت ارزان، تحت کاربری مسکونی و با اسناد عادی کرده‌اند.

معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس در ادامه با اشاره به یکی از این موارد، گفت: افراد کلاهبرداری پلاک 2144 را که فاقد مشکل ثبتی و قانونی بوده است به عنوان پلاک 2148 در منطقه کوشک میدان شیراز به خریداران معرفی و با فروختن بیش از 260 قطعه زمین و با جعل اسناد رسمی و اسناد ساختگی، صدها میلیارد ریال پول را به صورت نامشروع و غیر قانونی از مردم دریافت کرد‌ه‌اند.

رحمانیان با تأکید بر این‌که «پرونده این افراد در مراجع قضایی مطرح است» گفت: چنانچه مالباختگان تمایل به تعقیب کیفری متهمان دارند می‌توانند به شعبه چهارم بازپرسی مستقر در دادسرای ناحیه 2 شیراز مراجعه کنند.

وی با تذکر و هشدار به مشاورین املاک و متصدیان بنگاه‌های معاملاتی تأکید کرد: مشاوران املاک و بنگاه‌های معاملات ملکی تحت هیچ شرایطی مجاز به خرید و فروش پلاک‌های فوق نیستند و چنانچه اقدام به خرید یا فروش این قطعه از زمین‌ها کنند تحت تعقیب کیفری قرار می‌گیرند.

معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان خاطرنشان کرد: مردم با هوشیاری لازم در هنگام خرید ملک، صرفاً به قیمت و بهای نازل آن توجه نکنند بلکه مالکیت فرد مالک و نوع کاربری را از اداره ثبت اسناد و املاک و شهرداری منطقه استعلام کنند.

خودداری از خریداری زمین با اسناد عادی و مشورت با مشاوران حقوقی مجرب و صاحب صلاحیت، از توصیه‌های قاضی رحمانیان به خریداران ملک و زمین در شیراز و استان فارس است.

منبع : ایسنا