شورای عالی پیشگیری از طلاق تشکیل شود

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داد شورای عالی پیشگیری از طلاق با مدیریت و تمرکز دستگاه قضایی برای کاهش آمار طلاق در کشور ایجاد شود

 سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داد شورای عالی پیشگیری از طلاق با مدیریت و تمرکز دستگاه قضایی برای کاهش آمار طلاق در کشور ایجاد شود.

میرهادی قره سید رومیانی در گفت‌وگو باخبرنگار قضایی خبرگزاری تسنیم به دیدار اخیر مسئولان عالی دستگاه قضایی با رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: هر ساله دیدار مبارکی بین مسئولان قوه‌قضاییه و مقام معظم رهبری اتفاق می‌افتد که راهکار و توصیه‌های حکیمانه‌ای از طرف معظم‌له انجام می‌شو اما دیدار امسال یک ویژگی خاص داشت که رهبری علاوه بر کلیات، یک سری مسایل اجتماعی که باید قوه‌قضاییه پیگیری کند متذکر شدند.

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، مهم‌ترین مبنا، شالوده و اساس دستگاه قضا، استقلال قوه‌قضاییه است، افزود: قوه‌قضاییه به عدالت کیفری و حقوقی نمی‌رسد مگر اینکه استقلال ذاتی قضایی را داشته باشد. این استقلال را از دو بعد می‌توان دید؛ یکی از داخل قوه قضاییه و دیگری از بعد خارج دستگاه قضا که رهبر انقلاب فرمودند صاحبان ثروت و قدرت استقلال قوه‌قضاییه را زیر سئوال نبرند.لذا چارچوب قوه‌قضاییه نباید قابل اعمال نفوذ از سوی افراد،‌گروه‌ها و نهادها باشد و به نظر می‌رسد دستگاه قضا در اجرای اسناد بالادستی نظام، قابلیت مثبتی در جهت نفوذ ناپذیری داشته است.

رومیانی به حفظ استقلال دستگاه قضا از جنبه داخلی اشاره کرد و گفت: دستگاه قضا باید با اراده جدی، چارچوب و ساختار خود را حفظ کند تا شائبه از بین رفتن استقلال قوه‌قضاییه ایجاد نشود زیرا اگر استقلال قوه‌قضاییه خدشه‌دار شود، سیاست کیفری قضای اسلامی از بین می‌رود لذا همه افراد، گروه ها و نهادها باید این اصل اساسی را رعایت کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه به توصیه مقام معظم رهبری در خصوص وضعیت زندان‌ها و معضلات خانوادگی بویژه طلاق اشاره کرد و افزود: طلاق تنها موضوعی است که در شرع مقدس اسلام گفته شده عرش خداوند را به لرزه در می‌آورد. مقدس‌ترین نهاد در اسلام نهاد خانواده است به طوری که پیامبر گرامی اسلام می‌فرماید هر کسی در خانه با محبت کنار همسرش بنشیند افضل‌تر از عبادت در مسجد‌النبی است یعنی بالاترین نهاد و مقدس‌ترین نهاد در شرع مقدس، خانواده است؛ لذا رهبر معظم انقلاب اسلامی با درایت کامل به موضوع اشاره کردند و به قوه قضاییه امر فرمودند که موضوع طلاق را در اولویت کاری خود قرار دهد زیرا طلاق باعث می‌شود مادر خوب برای فرزندان آینده خود نداشته باشیم.

رومیانی در پاسخ به این سئوال که اقدام عملی دستگاه قضا در کاهش طلاق چه می‌توان باشد؟ گفت: قوه‌قضاییه باید راهکاری اساسی برای از بین بردن طلاق ایجاد کند. به نظر می‌رسد این موضوع هم به خود قوه قضاییه و هم به خارج از قوه‌قضاییه باز می‌گردد.

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: پیشنهاد من این است که شورای عالی پیشگیری از طلاق با مدیریت و تمرکز قوه‌قضاییه تشکیل شود زیرا عومل مختلفی شامل بیکاری، اعتیاد به مواد مخدر، عدم فرهنگ سازی در حوزه آموزش و پرورش و دانشگاه و ... موثر است. متاسفانه قوه قضاییه به جهت استقلال قوا هیچ ورودی به دانشگاه و آموزش ندارد. اگر یک شورای عالی تشکیل شود در آنجا همه اینها برای جامعه عاری از طلاق هدف‌گذاری می شود. اگر امروز به آمار طلاق در دنیا را نگاه کنیم می‌بینیم که متاسفانه ما از سطح خوبی در حوزه طلاق و آمایش طلاق برخودار نیستیم و باید پیگیر باشیم.

وی وضعیت زندان‌ها و پیشگیری از وقوع جرم را از محورهای مورد بحث رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان عالی قضایی خواند و گفت: پیشگیری از وقوع جرم همت و اراده جدی حاکمیتی می‌خواهد. در همین راستا در کمیسیون قضایی، پیش‌بینی و هدف‌گذاری ما این بود که مجازات‌های جایگزین مورد استفاده قرار گیرد.

رومیانی ادامه داد: امروز در زندان های کل کشور 250 هزار زندانی داریم در حالی که فضای فیزیکی زندان‌ها برای این تعداد جمعیت کیفری کافی نیست. اگر بخواهیم توسعه ساختاری سازمان زندان‌ها را در دستور کار قرار دهیم، هم هزینه مضاعفی دارد و هم با توجه به جمعیت کیفری کشور، شاید نتوان در آینده آن را مدیریت کرد؛ لذا اصلاح ساختاری روش‌های برخوردی با مجرمین با جایگزینی زندان می‌تواند روش‌مناسبی برای کاهش جمعیت کیفری کشور باشد که در کمیسیون قضایی مجلس این قدم‌ها برداشته شده است و به نظر می رسد در آینده شاهد قوانین بهتری در حوزه زندان و زندانبانی باشیم.

منبع : تسنیم