از هر 3,8 ازدواج در کشور یک مورد طلاق منجر می شود

رئیس گروه توسعه و راهبری برنامه های اجتماع محور دفتر توانمند سازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی گفت زنگ خطر برای افزایش طلاق در کشور به صدا درآمده و از هر 3،8 درصد ازدواج یک مورد به طلاق منجر می شود

رئیس گروه توسعه و راهبری برنامه های اجتماع محور دفتر توانمند سازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی گفت: زنگ خطر برای افزایش طلاق در کشور به صدا درآمده و از هر 3،8 درصد ازدواج یک مورد به طلاق منجر می شود.

 بهمن صدیق روز شنبه در دومین دوره دانش افزایی مددکاران اجتماعی در مراقبت از خانواده و کاهش طلاق در مشهد افزود: طلاق در حال تبدیل شدن به علت اصلی حمایت این سازمان از خانواده های نیازمند و زنان سرپرست خانوار تبدیل شده است.

وی بیان کرد: براساس مطالعه ای که در سال جاری در استان البرز انجام شد حدود 50 درصد از علت حمایت بهزیستی از خانواده های نیازمند به عنوان زنان سرپرست خانوار، طلاق بوده و نشان می دهد در علت حمایت از این قشر، طلاق از اعتیاد پیشی گرفته است.

وی گفت: برخی از آداب و رسوم و سنت هایی که وجود داشته رو به تغییر و تحول نهاده و مکانیزم و زیرساخت هایی که باید جایگزین آنها می شدند، چندان جایگاه خود را باز نیافته اند.

صدیق افزود: به نظر می رسد خانواده و پدیده های مرتبط با آن به درستی شناخته نشده و این امر منجر به افزایش طلاق در کشور شده است.

وی اظهار کرد: اجرای طرح 'مراقبت از خانواده و کاهش طلاق' از سال گذشته با هدف اتخاذ نگاه جامع به خانواده با بهره گیری از مددکاران اجتماعی و کلینیک های مددکاری در کشور از سوی سازمان بهزیستی آغاز شد تا با ایجاد رابطه های میانی بتوان مراقبت های لازم را از خانواده ها به عمل آورد.

رئیس گروه توسعه و راهبری برنامه های اجتماع محور دفتر توانمند سازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی گفت: در این راستا نخستین دوره دانش افزایی مددکاران اجتماعی در استان فارس اجرا شد، دومین دوره در خراسان رضوی در حال اجراست و سومین دوره نیز در استان اردبیل اجرا می شود.
وی افزود: مددکاران در این دوره شش ماهه با مفاهیم، رویکردهای مختلف و روش های مداخله ها آشنا شده و کارگاه های آموزشی در زمینه های اعتیاد، اختلالات جنسی، مشاوره های حقوقی، خیانت در روابط زناشویی و اختلالات روان شناختی برای آنان برگزار می شود.

وی اظهار کرد: همچنین فرصت مطالعاتی برای انجام تکالیف محول شده از سوی اساتید به مددکاران داده می شود و شرکت کنندگان دوره سه ماهه کارورزی را نیز زیر نظر اساتید می گذرانند.

صدیق گفت: پس از ارزشیابی مددکاران از سوی اساتید، در صورت کسب امتیاز لازم گواهی مربوطه برای آنان صادر شده و مجوز ایجاد مراکز مشاوره به آنان داده می شود.

وی افزود: منابع مالی لازم برای ایجاد کلینیک های مددکاری زیر پوشش این طرح جذب خواهد شد تا مددکاران این بودجه را در عرصه حمایت از خانواده های نیازمند هزینه کنند.

وی اظهار کرد: 390 کلینیک مددکاری در کشور وجود دارد که همه آنها تا پایان سال آینده زیر پوشش طرح مراقبت از خانواده و کاهش طلاق قرار می گیرند.

در این دوره آموزشی مدیران 60 کلینیک از 9 استان شرق، شمال و مرکز کشور شرکت دارند.

منبع : ایرنا