تدابیر قضایی برای کاهش طلاق در استان ها

اگرچه ازدواج از دغدغه اول جوانان به دغدغه چهارم آنها تبدیل شده است، اما همچنان جوانان بسیاری هستند که به دنبال فراهم کردن شرایط مناسب برای ازدواج هستند در مقابل عطش ازدواج و موانع موجود برای آن، اما آمارهای طلاق هم روز به روز بیشتر می‌شود، به طوریکه ثبت احوال کشور در آمارهای رسمی خود تهران را در گروه استان‌هایی با بیشترین آمار طلاق قرار می‌دهد و اعلام می‌کند که از هر 8 2 ازدواج یک مورد منجر به طلاق می‌شود این در حالی است که بعد از تهران استان البرز، گیلان، خراسان رضوی و مازندران قرار دارند

 اگرچه ازدواج از دغدغه اول جوانان به دغدغه چهارم آنها تبدیل شده است، اما همچنان جوانان بسیاری هستند که به دنبال فراهم کردن شرایط مناسب برای ازدواج هستند. در مقابل عطش ازدواج و موانع موجود برای آن، اما آمارهای طلاق هم روز به روز بیشتر  می‌شود، به طوریکه ثبت احوال کشور در آمارهای رسمی خود  تهران را در گروه استان‌هایی با بیشترین آمار طلاق قرار می‌دهد و اعلام می‌کند که از هر 8/2 ازدواج یک مورد منجر به طلاق می‌شود. این در حالی است که بعد از تهران استان البرز، گیلان، خراسان رضوی و مازندران قرار دارند.

البته استان‌هایی هم در کشور وجود دارند که آمار ازدواج را افزایش و طلاق را نیز کاهش داده‌اند به طوری که در این میان سیستان‌وبلوچستان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، یزد و خوزستان کمترین میزان طلاق را به خود اختصاص داده‌اند. اما مسئولان این استان‌ها برای کاهش طلاق چه کرده‌اند تا الگویی باشد برای استان‌هایی که آمار طلاق بالایی دارند.

  برنامه‌های کاهش طلاق در البرز

اگرچه آمارهای طلاق بسیار نگران‌کننده است و زنگ خطر را برای مسئولان مربوط به صدا در آورده است، بر این اساس رییس کل دادگستری استان البرز در گفت وگو با «حمایت» از اجرای برنامه‌های کاهش طلاق در این استان خبر می‌دهد.

احمد فاضلیان که معتقد است آمار طلاق در استان البرز نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 2درصد کاهش داشته است، می‌گوید: با توجه به آمار بالای طلاق از سوی معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری طرح آموزش خانواده با همکاری سازمان‌های جوانان، جهاد دانشگاهی، بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی در این استان تهیه شده است.

این در حالی است که به گفته وی اجرای این طرح با مشکلات اختلاف نظر مسئولان اجرایی مواجه شده است که به زودی رفع خواهد شد.

این مقام مسئول توضیح می‌دهد که کلاس‌های آموزشی نیز در سطوح مختلف مدارس و دانشگاه‌ها برگزار می‌شود و همین موضوع سبب افزایش مهارت زندگی کردن خواهد شد.

  نبود آگاهی دلیل عمده طلاق‌ها

رییس کل دادگستری استان البرز با بیان اینکه بیشتر طلاق‌ها در 2 سال نخست زندگی صورت می‌گیرد خاطرنشان می‌کند: نبود آگاهی به روش صحیح زندگی می‌تواند عامل بروز طلاق‌ها در 2سال نخست زندگی شود این در حالی است که دستگاه‌های متولی نیز باید در این حوزه برنامه‌ریزی دقیق داشته باشند.

وی می‌گوید: مشاوران قبل از وقوع طلاق آماده هستند تا خدمات مشاوره‌ای برای ارایه دهند و از طریق گفت‌وگو مصالحه ایجاد کنند.

   خانواده عنصر کلیدی کاهش طلاق در ایلام

از آنجایی که ایلام جز استان‌هایی با کمترین آمار طلاق در کشور شناخته شده است بر این اساس معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری ایلام معتقد است که نقش خانواده در این استان بسیار مهم است و جوانان از بزرگترهای خود حرف شنوی کامل دارند بنابراین می‌توانند به راحتی صلح و سازش برقرار کنند.

جعفر دارابخانی خاطرنشان می‌کند: خانواده در ایلام نقش مهمی در صلح و سازش دارد بنابراین مصالحه زیاد است.

وی به نقش شعبه‌های رسیدگی به دعاوی خانوادگی اشاره می‌کند و در این باره توضیح می‌دهد: تاسیس این شعبه‌ها نقش زیادی در صلح و سازش داشته است به طوری که بیشتر خانواده‌ها به مصالحه ختم شدند.

 طلاق توافقی در خراسان شمالی 3درصد افزایش یافت

رییس کل دادگستری خراسان شمالی نیز از رشد طلاق در این استان خبر می‌دهد و می‌گوید: طلاق توافقی در این استان  در 9 ماهه امسال 3درصد افزایش یافته است.

حجت الاسلام والمسلمین نورالله قدرتی درباره دلایل افزایش طلاق‌های توافقی خاطرنشان می‌کند: در گذشته بیشتر ملاک‌های ارزشی و منطقی مانند: مسایل دینی، اخلاقی، فرهنگی و ... برای ازدواج وجود داشت اما امروز بیشتر ملاک‌های مادی، ظاهری و دنیوی مدنظر قرار گرفته که خود مشکلات بسیاری را در زندگی زوجین ایجاد می‌کند.

وی که معتقد است که امروز مهریه‌ها به عنوان عاملی برای تضمین زندگی مشترک محسوب می‌شوند تا در آینده واقعه طلاق رخ ندهد اما این موضوع نمی‌تواند عامل بازدارنده در طلاق توافقی باشد.

حجت الاسلام قدرتی با اعلام رشد 3 درصدی طلاق توافقی در 9 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته می‌افزاید: امسال 961 مورد طلاق توافقی در محاکم عمومی حقوقی استان ثبت شد که سال گذشته این میزان 933 مورد بوده است.

رییس کل دادگستری استان با اشاره به اقدامات موثر دستگاه قضایی در راستای حمایت از خانواده توضیح می‌دهد: در قانون جدید زوجین متقاضی طلاق ابتدا باید به مشاوره مراجعه و پرونده مشاور برای طلاق زوجین تهیه شود در غیر این صورت قاضی بدون پرونده مشاوره حکم طلاق صادر نمی‌کند.

  ثبت درخواست طلاق منوط به شرکت در کلاس مشاوره است

وی تاکید می‌کند: در شهرستان بجنورد نیز از3ماهه گذشته هیچ درخواست طلاقی پذیرفته نشده است مگر اینکه زوجین متقاضی طلاق در کلاس‌های مشاوره امید شرکت کنند و اگر این کلاس‌ها تاثیری بر روی آن‌ها نداشت، با گواهی و تشکیل پرونده مشاوره، درخواست طلاق پذیرفته می‌شود.

رییس  کل دادگستری خراسان شمالی تاکید می‌کند: هم اکنون واحد مددکاری در دادسرای مرکز استان تشکیل شده و در سایر شهرستان‌ها نیز به زودی راه‌اندازی می‌شود.

حجت الاسلام قدرتی همچنین نقش رسانه‌ها در پیشگیری از طلاق توافقی را موثر می‌داند و می‌گوید: رسانه‌ها با ارایه مطالب درست در خصوص مهارت‌های حل مشکل، حل بحران و ... می‌توانند در این زمینه به خوبی تاثیرگذار باشند.

منبع : روزنامه حمایت