قوه قضاییه قوانین مربوط به دختران را اصلاح کند

دبیرکارگروه دختران معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری با بیان اینکه طرح مشکلات دختران فایده‌ای ندارد، گفت ابتدا باید نگرش‌ها به دختران تغییر کند و دولت نسبت به مسائل آنها حساس شود، برای رفعشان برنامه ریزی کند و امکانات لازم را اختصاص دهد

دبیرکارگروه دختران معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری با بیان اینکه طرح مشکلات دختران فایده‌ای ندارد، گفت: ابتدا باید نگرش‌ها به دختران تغییر کند و دولت نسبت به مسائل آنها حساس شود، برای رفعشان برنامه ریزی کند و امکانات لازم را اختصاص دهد.

فاطمه پهلوانی، افزود: لازم است دولت زیر ساخت‌های لازم را برای دختران مهیا کند و وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم، ورزش و جوانان و بهداشت مکلف شوند که برنامه‌های معاونت امور زنان و خانواده را اجرا کنند و بودجه مستقل برای آن داشته باشند، این در حالی است که تا زمانی که وزارت آموزش و پرورش برای سلامت دختران از دبستان برنامه نداشته باشد، نمی‌توانیم منتظر باشیم که وزارت بهداشت در این زمینه بتواند اقدام موثری انجام دهد.

دبیرکارگروه دختران معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری در ادامه گفت: مسئولان کشور نمی‌توانند منابع را به درستی میان دختران و پسران تقسیم کنند و برنامه‌های روحیه بخش و انگیزه بخش برای دختران داشته باشند و نیازهای آنان را به‌درستی شناسایی و در زمینه رفع آنها اقدام کنند.

وی با بیان اینکه قوانین مربوط به حوزه زنان و دختران بازگشتی است، اظهار کرد: این قوانین بر اساس نیازهای کنونی زنان و دختران تصویب نشده است و مسئولان درک صحیحی از خواسته‌ها و نیازهای دختران ندارند و هیچ قانونی برای این نیازها وضع نکرده‌اند. تسهیلات قانونی لازم را نیز برای زنان و دختران مهیا نکرده‌اند.

دبیرکارگروه دختران معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری در ادامه گفت: گفته می‌شود که دختران کشور وضعیت بدی دارند. برخی افراد این وضعیت را ناشی از تهاجم فرهنگی می‌دانند این در حالیست که فرایند جهانی شدن ادامه دارد و وقتی می‌توانیم موفق باشیم که در این شرایط نسلی سالم تر و آگاه تر تربیت کنیم اما در این جهت در دوران دبستان و دبیرستان اقدامی جدی نمی‌شود.

وی اضافه کرد: زمانی که دختران تصمیم می‌گیرند وارد دانشگاه شوند جلوی مسیر آنها با سهمیه‌های جنسیتی سد می‌شود. از سوی دیگر در حوزه ازدواج علت دیر ازدواج کردن دختران را متوقع بودن آنها عنوان می‌کنند. این در حالی است که دختران زیادی قصد ازدواج دارند ولی مورد مناسبی برای ازدواج با آنها پیدا نمی‌شود یا کسی از آنها خواستگاری نمی‌کند. از سوی دیگر پسران زیادی قصد ازدواج ندارند و به دنبال بهره کشی جنسی از دختران هستند.

وی تاکید کرد:‌ لازم است قوه قضاییه با توجه به واقعیت‌های جامعه قوانین را در حوزه دختران و زنان اصلاح کند و قوانین لازم را به تصویب برساند. این در حالی است که هنوز برای اخذ شناسنامه فرزندانی که پدر ندارند مشکلاتی وجود دارد. به عنوان نمونه در شهرستان بم تعدادی از این بچه‌ها هستند که به سن مدرسه رسیده‌اند اما به علت فقدان مدارک هویتی نمی‌توانند در مدرسه ثبت نام کنند و قاضی این شهر به مادران اجازه نمی‌دهد که برای آنها شناسنامه بگیرند.

پهلوانی در پایان با بیان اینکه دولت، قوه قضاییه و مجلس در زمینه پرداختن به درمان آسیب‌های اجتماعی زنان و دختران اقدامات قابل توجهی نداشته‌اند، ابراز امیدواری کرد که شاهد تلاش های بیشتری در این حوزه باشیم.

منبع : ایسنا