خشونت سردمدار جرایم در کشور

خشونت محدود به سن خاصی نیست، محدود به جنس خاصی هم نیست، نه‌تنها خودش به تنهایی جرم است که ریشه بسیاری از جرایم دیگر مانند قتل، ضرب و جرح عمدی، نزاع و حتی توهین است آنگونه که مسئولان قضایی می‌گویند، خشونت در زمره 10 جرم نخست کشور است اگرچه باید با افراد مجرم برخورد قانونی کرد اما راهکارهای فرهنگی و اجتماعی برای پیشگیری از خشونت، می‌تواند در پیشگیری و کنترل بسیاری از جرایم دیگر نیز موثر باشد

 خشونت محدود به سن خاصی نیست، محدود به جنس خاصی هم نیست، نه‌تنها خودش به تنهایی جرم است که ریشه بسیاری از جرایم دیگر مانند قتل، ضرب و جرح عمدی، نزاع و حتی توهین است. آنگونه که مسئولان قضایی می‌گویند، خشونت در زمره 10 جرم نخست کشور است. اگرچه باید با افراد مجرم برخورد قانونی کرد اما راهکارهای فرهنگی و اجتماعی برای پیشگیری از خشونت، می‌تواند در پیشگیری و کنترل بسیاری از جرایم دیگر نیز موثر باشد.

 خشونت جزء 10 جرم نخست در کشور

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه چندی پیش در حالی از طبقه‌بندی جرایم خبر داد که اعلام کرد: خشونت در گروه 10 جرم نخست کشور قرار داد. این در حالی است که آمارها حاکی از افزایش آمار خشونت در سنین و جنسیت‌های مختلف است.

محمدباقر الفت که استفاده از آلات ضرب و جرح مانند: قمه، چاقو، شمشیر و سلاح گرم در منازعات را نشان‌دهنده خارج شدن این پدیده از حالت عادی عنوان می‌کند در این باره می‌گوید: این موضوع نشانه این است که جرایم به سمت برخوردهای پرخطر و آسیب‌زننده تغییر مسیر داده است، از این‌رو لازم است به این موضوع به عنوان یک آسیب اجتماعی توجه بیشتری شود. این در حالی است که به گفته وی، معاون قوه قضاییه، ضرب و جرح عمدی، توهین به اشخاص عادی، سرقت مستوجب تعزیر، ایراد صدمه بدنی غیرعمدی، تخریب‌عمدی، تهدید، کلاهبرداری، تصرف عدوانی، خیانت در امانت و مزاحمت تلفنی از جمله مظاهر خشونت است.

 افزایش 15 درصدی جرایم

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه همچنین به دلایل افزایش ١5‌درصدی جرم در 3ماه اول امسال اشاره می‌کند و می‌گوید: این افزایش آمار آسیب‌رسان است و علت آن چیزی جز ضعف اقدامات پیشگیرانه نیست. در این مدت دستگاه‌های مسئول نه‌تنها اقدامات پیشگیرانه را انجام ندادند بلکه ابزار لازم برای انجام آنها را هم در اختیار نداشتند، در کنار همه اینها خودشان را هم ملزم به انجام اقدامات پیشگیرانه نمی‌دانستند.

 در این میان وی نقش پیشگیری از وقوع جرم را در این حوزه بسیار مهم می‌داند در این باره می‌گوید: سند همکاری بین قوه قضاییه و سازمان بهزیستی در پیشگیری از جرم به امضا رسیده  که محورهای مختلفی در این همکاری ذکر شده است.

 اقدامات فرهنگی راهکاری برای پیشگیری از جرم

این در حالی است که معاون فرهنگی قوه قضاییه، اقدامات فرهنگی را عامل پیشگیری از خشونت می‌داند که این موضوع از طریق فرهنگ‌سازی و آموزش‌های مهارت زندگی امکانپذیر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین هادی صادقی که در این میان نقش امر به معروف و نهی از منکر را در پیشگیری از وقوع جرم بسیار مهم می‌داند در این باره توضیح می‌دهد که امر به معروف و نهی از منکر از واجب ترین واجبات است بنابراین نباید در قبال اشتباه اطرافیان بی تفاوت باشیم، اگر همکاری در مسیر اشتباهی قرار دارد باید او را راهنمایی کنیم. وی با تاکید بر اثر منفی خشونت بر عکس‌العمل افراد، تصریح می‌کند: چه بخواهیم و چه نخواهیم این خشونت در ما تاثیرگذار است که اقدامات فرهنگی می‌تواند نقش پیشگیری از این خشونت‌ها را داشته باشد.

البته معاون فرهنگی قوه قضاییه افزایش فضای نشاط و مهرورزی یکی از مهم‌ترین اقدامات فرهنگی پیشگیرانه در کاهش تاثیر خشونت می‌داند و در این باره خاطرنشان می‌کند: خشونت اجتناب‌ناپذیر است اما برای کنترل آن می‌توان مجازات‌ها را در حد خود جرم و در چارچوب قانون را اجرا کرد تا از این طریق بتوانیم در کنترل خشم تاثیرگذار باشیم.

وی خاطرنشان می‌کند که بیشتر فلسفه خشونت بر تربیت است، خشونت وقتی جنبه تربیتی دارد که شخص ببیند به صلاح خودش است، ما از مجرم یا متهم متنفر نیستیم بلکه از رفتاری که وی انجام داده متنفر هستیم.

تشکیل کمیته پیشگیری از خشونت

با توجه به اهمیت موضوع، معاون امور اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری خراسان رضوی از تشکیل کمیته پیشگیری از خشونت در استان خراسان رضوی خبر می‌دهد.

 سید امیر مرتضوی درباره عملکرد این کمیته می‌گوید: این کمیته با توجه به نرخ بالای جرایم مرتبط با خشونت در این استان اعم از نزاع، سرقت، توهین و فحاشی که موجب پیامدهایی مانند: اخلال در نظم عمومی، گسترش روحیه انتقام جویی، تهدید احساس امنیت عمومی و کاهش احساس امنیت در میان افراد جامعه شده و زمینه‌ساز جرایم و آسیب‌های اجتماعی دیگر است.

وی می‌افزاید: از آنجا که چهره خشونت در جامعه مورد قبول و شایسته نظام مقدس جمهوری اسلامی نیست، سایر دستگاه ها نیز مکلف به ایفای وظایفی در زمینه رفع این معضل است.

این مقام مسئول ادامه می‌إهد: در همین راستا و با توجه به دستورالعمل ابلاغی از قوه قضاییه، همه استان‌ها موظف به ایجاد کمیته‌ای به منظور کاهش آمار مرتبط با خشونت شده‌اند که در آن اهداف و وظایف سایر دستگاه‌های مرتبط تبیین شده است.

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری خراسان رضوی تصریح می‌کند: به منظور اجرایی کردن این طرح در استان، اهداف و شرح وظایف هر یک از دستگاه‌ها به مراکز مربوط ارسال شده است.

با توجه به اهمیت موضوع خشونت و افزایش آن در سال‌های اخیر، باید از کودکی راهکارهای کنترل خشم را به افراد آموزش داد و این موضوع با همکاری نهادهای آموزشی و فرهنگی کشور امکانپذیر است.

منبع : روزنامه حمایت