دام فیشرها برای ثبت نام دانش آموزی و کتب درسی

سرپرست اداره تشخیص جرائم سایبری پلیس فتا ناجا به خانواده‌ها توصیه کرد در هنگام ثبت نام اینترنتی دانش آموزان یا کتب درسی مراقب باشند تا در دام فیشرها یا هکرها نیفتند

سرپرست اداره تشخیص جرائم سایبری پلیس فتا ناجا به خانواده‌ها توصیه کرد: در هنگام ثبت نام اینترنتی دانش آموزان یا کتب درسی مراقب باشند تا در دام فیشرها یا هکرها نیفتند.

به گزارش خبرنگار انتظامی خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا ناجا، سرگرد حمید کیانی با بیان اینکه بسیاری از مدارس برای ثبت نام یا پیش ثبت نام دانش آموزان و کتب درسی از خانواده ها می خواهند که به سایت مدارس مراجعه کنند، اظهار داشت: بهتر است مدیران فنی این سایت ها نسبت به تامین امینت داده مراجعانشان حساس باشند و راه نفوذ هکرها را با برنامه های امنیتی سد نمایند.

وی همچنین در توصیه به خانواده ها نیز گفت: خانواده ها برای ثبت نام کتاب یا دانش آموز خود در سایت مدارس مراقب باشند تا در دام فیشرها نیفتند.

سرگرد کیانی افزود: خانواده ها در هنگام واریز هرگونه وجه برای دریافت کتاب در سایت مدارس که درگاه بانکی دارد مراقب باشند که درگاه اصلی است و فیشینگ نیست.

وی در توضیح صفحات فیشینگ برای این عزیزان گفت: فیشینگ کپی دقیق رابط گرافیکی یک وب‌گاه معتبر مانند بانک‌ها می‌ باشد؛ با ورود کاربر به این صفحه قلابی و واردکردن اطلاعات بانکی خود در این صفحه این اطلاعات از سوی فیشرها به سرقت می رود.

سرپرست اداره تشخیص جرائم سایبری از کاربران درخواست کرد: حتما در هنگام ورود به درگاه های بانکی در بستر اینترنت از موتورهای جستجو برای یافتن بانک مورد نظر استفاده نکنید و حتما آدرس بانک را به صورت درست خودشان وارد کنند ضمن آنکه یک راه تشخیص سایت های فیشینگ هم در قسمت URL سایت کاملا واضح می باشد؛ همچنین دقت کنید که در کنار آدرس سایت عبارت //:https ذکر شده باشد و وجود علامت قفل مانند در کنار صفحات آدرس اینترنتی هم در تشخیص اعتبار سایت نادیده نگیرید.

وی ادامه داد: حتما در هنگام ورود اطلاعات بانکی خود در درگاههای بانکی در بستر فضای وب از صفحه کلیدهای مجازی استفاده کنند.

سرگرد کیانی همچنین در خصوص خانواده هایی که از کافی نتها برای ثبت نام اقدام می کنند، گفت: این عزیزان علاوه بر فیشرها باید مراقب کیلاگرها نیز باشند تا اطلاعات بانکی آنها به سرقت نرود.

وی در خصوص کیلاگرها گفت: کی‌لاگرهارا می‌ توان هم به صورت نرم‌افزاری و هم به صورت سخت‌ افزاری مورد استفاده قرار داد.

سرپرست اداره تشخیص جرائم سایبری پلیس فتا ناجا  ادامه داد: برخی کیلاگرهای سخت ‌افزاری بر روی سیستم قرار می گیرد و به عنوان رابطی بین کیبورد و کیس قرار می گیرند و برخی بر روی سیستم عامل ها نصب می گردند لذا در صورت دیدن هرگونه اتصالات اضافی در پشت سیستم ها از ورود اطلاعات بانکی خود خودداری نمائید.

سرگرد کیانی یکی از راهکارهای از کار انداختن کیلاگرهای نرم افزاری و سخت افزاری را فشردن کلیدهای تصادفی عنوان کرد و افزود: کاربران می توانند برای جلوگیری از دزدیده شدن نام و گذرواژه هایشان به ازای هر حرفی که در فیلد کاربر یا گذرواژه تایپ می‌کنند، روی قسمت دیگری از صفحه، کلیک کرده تا مکان نما از روی جعبه متن برداشته شود، سپس تعدادی کلید را به صورت تصادفی فشار دهید. پس از این کار، حرف بعدی از نام یا گذرواژه تان را وارد کنید، این کار را تا وارد کردن کامل مشخصات ادامه دهید.

وی ادامه داد: با انجام این روش ساده، آنچه در برنامه کیلاگر ذخیره می‌شود، تعداد زیادی حروف تصادفی و زیاد است. گرچه اطلاعات کاربران نیز در این حروف قرار دارد اما کشف آنها مشکل می گردد؛ البته این روش نمی ‌تواند مانع کیلاگرهایی شود که در سطوح بالاتر فعالیت می‌کنند یا مستقیماً مقادیر داخل فیلدها را می‌خوانند.

سرپرست اداره تشخیص جرائم سایبری پلیس فتا ناجا از هموطنان خواست در صورت مواجهه با هر گونه مورد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir بخش مرکز فوریت های سایبری، لینک ثبت گزارشات مردمی در میان بگذارند.

منبع : خبرگذاری فارس