هشدار نسبت به زنانه شدن اعتیاد

معاون اداری مالی امور مجلس ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به احتمال تغییر موادی از قانون جدید مبارزه با مواد مخدر، نسبت به زنانه شدن اعتیاد و افزایش گرایش زنان به مواد مخدر از 5 به 10 درصد هشدار داد

معاون اداری مالی امور مجلس ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به احتمال تغییر موادی از قانون جدید مبارزه با مواد مخدر، نسبت به زنانه شدن اعتیاد و افزایش گرایش زنان به مواد مخدر از 5 به 10 درصد هشدار داد.

سید نجیب حسینی در نشست خبری صبح امروز خود که به منظور اعلام برنامه‌های ستاد مبارزه با موادمخدر به مناسبت سالروز جهانی مبارزه با موادمخدر برگزار شد با اشاره به در پیش رو بودن 26 ژوئن (5 تیر) روز جهانی مبارزه با مواد مخدر، مبارزه با موادمخدر و اعتیاد را یک موضوع جدی عنوان کرد و اظهار داشت: امسال ما تلاش کردیم تا در سالروز مبارزه با موادمخدر، مراسمی باشکوه‌تر از سال‌های گذشته برگزار کنیم چراکه معتقدیم حل مشکلاتی همچون آمار بالای زندانیان مرتبط با اعتیاد و مواد مخدر و مشکلات اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی ناشی از اعتیاد، نیازمند برنامه‌ریزی جدی در این زمینه است .

معاون اداری مالی امور مجلس ستاد مبارزه با موادمخدر اعتیاد را یکی از مهم‌ترین موانع رشد جامعه بشری دانست و افزود: ما معتقدیم کشورهای غربی برای از بین بردن جوانان، اعتیاد، مواد مخدر و روان‌گردان‌ها را برایشان به ارمغان آورده‌اند.

رییس کمیته برگزاری مراسم سالروز جهانی مبارزه با موادمخدر در ادامه با اعلام خبر راه‌اندازی چهار کمیته در سراسر کشور برای برگزاری این مراسم، گفت: امسال کمیته مشارکت‌های مردمی و صیانت اجتماعی از بهبودیافتگان و خانواده‌های آنان، شیوه‌نامه‌ای را به همه استان‌ها برای برگزاری هرچه بهتر مراسم ابلاغ کرده‌ است و در پایان سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر حتما ارزیابی جدی از عملکرد استان‌ها خواهیم داشت.

حسینی ادامه داد: اجتماعی کردن مبارزه با موادمخدر یکی از سیاست‌های مهم ماست که تلاش کردیم برای تحقق این امر دو هفته پیش از برگزاری مراسم سالروز در نماز جمعه به ابعاد مبارزه با موادمخدر و روانگردان‌ها پرداخته شود.

57 درصد معتادان دارای تخصص هستند

وی در ادامه با اشاره به کارآفرینی برای بیش از 500 معتاد بهبودیافته در شش ماهه دوم سال گذشته، برگزاری همایش کارآفرینان معتادان بهبود یافته را یکی دیگر از برنامه‌های هفته مبارزه با مواد مخدر برشمرد و گفت: در نظر داریم امسال برای 3000 نفر از معتادان بهبود یافته شغل پایدار ایجاد کنیم.

معاون اداری مالی و امور مجلس ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه در حال حاضر صندوق مهر امام رضا به کارآفرینان تسهیلاتی با سود 4 درصد اهدا می‌کند، گفت: بخش اعظمی از کسانی که می‌شد آنها را شب‌ها در کنار جدول‌های خیابان‌ها پیدا کرد، در کارگاه‌هایی مشغول به کار شده‌اند. البته 57 درصد معتادان ما مشاغل تخصصی داشتند که اکنون نیاز به آموزش ندارند و می‌توانند با برنامه‌ریزی‌های انجام شده جذب مراکز تولید شوند.

رییس کمیته برگزاری مراسم سالروز جهانی مبارزه با موادمخدر برگزاری مسابقات ورزشی با حضور بهبودیافتگان، برپایی نمایشگاه تولیدات بهبودیافتگان و برپایی نمایشگاه عکسی از آسیب‌های اعتیاد را از جمله دیگر اقدامات در دست اجرا در هفته مبارزه با مواد مخدر خواند افزود: امروز بخش اعظمی از جرایم ما منشاء اعتیاد دارند و این در حالی است که حدود 65 درصد همسرآزاری‌ها، 55 درصد طلاق‌ها، 30 درصد کودک‌آزاری‌ها، 25 درصد جرایم قتل و... با منشاء اعتیاد رخ می‌دهد.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی انجام شده برای قرائت پیام دبیرکل سازمان ملل متحد در روز جهانی مبارزه با مواد مخدر، شعار «بیایید با هم زندگی، جامعه و هویت‌مان را عاری از موادمخدر سازیم» را شعار امسال سالروز جهانی مبارزه با موادمخدر عنوان کرد و از اجرای سرودی تحت عنوان «بگو نه» در حوزه دانش‌آموزی خبر داد و گفت: این سرود برای اولین بار در سالن همایش‌های صداوسیما که مراسم سالروز جهانی مبارزه با موادمخدر در آنجا برگزار می‌شود، به اجرا درخواهد آمد. همچنین با آموزش و پرورش هماهنگ کردیم تا این سرود در سال تحصیلی جدید در تمام مدارس کشور توسط دانش‌آموزان اجرا شود.

حسینی همچنین به تولید و پخش تیزرهای منحصر به سالروز جهانی مبارزه با موادمخدر اشاره و عنوان کرد: طی چند ماه آینده قصد داریم به صورت پایلوت کمپین خبری تبلیغاتی با حضور رسانه‌ها، مطبوعات، صداوسیما، شهرداری و... را به صورت ویژه در راستای پیشگیری از اعتیاد تشکیل دهیم. ما امسال اعتبارات روابط عمومی را 300 درصد رشد دادیم تا بتوانیم در راستای پیشگیری اقدامات موثری انجام دهیم.

امحای 100 تن انواع موادمخدر در 23 استان

معاون اداری و مالی امور مجلس ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری امحای نزدیک به 100 تن انواع موادمخدر در 23 استان کشور را یکی دیگر از برنامه‌های این ستاد در سالروز جهانی مبارزه با موادمخدر دانست و افزود: برخلاف سنوات گذشته که بخش عمده‌ای از امحا در حاشیه مراسم اصلی در پایتخت انجام می‌شد، امسال بخش بزرگی از امحای موادمخدر امسال در استان خراسان رضوی انجام می‌شود که ارتباط با آنجا از طریق ویدیو کنفرانس با مراسم اصلی برقرار می‌شود.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا موضوع اجتماعی کردن مبارزه با موادمخدر در قالب لایحه‌ای به مجلس می‌رود تا به قانون تبدیل شود، گفت: ما در حوزه قانونی مشکلی نداریم و در اسناد بالادستی و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری توجه ویژه‌ای به اجتماعی کردن موادمخدر شده است و به اندازه کافی قوانین و آیین‌نامه داریم.

حسینی افزود: اما دو خلاء در این خصوص وجود دارد. نخست آنکه بسیاری از مسوولان که متولی امر آسیب‌های اجتماعی در کشور هستند نسبت به موضوع موادمخدر شناخت دقیق ندارند و ما باید اطلاع‌رسانی دقیق برای همه دستگاه‌های عضو و غیرعضو ستاد داشته باشیم. خلاء دوم این است که ساختار اجتماعی منسجم، مناسب و پاسخگو در دستگاه‌های عضو و غیرعضو ستاد برای مبارزه وجود ندارد و باید این موضوع نظام‌مند شود. نمی‌شود به عنوان مثال در وزارت بهداشت یا آموزش و پرورش تنها با دو کارشناس با موضوع اعتیاد مبارزه کرد.

احتمال تغییر برخی از مواد قانون جدید مبارزه با مواد مخدر

وی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم در خصوص انتقادات صریح رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا درباره قانون جدید مبارزه با موادمخدر گفت: قانون جدید نیز همچون قانون فعلی دارای مخالفان و موافقانی است ولی ما برای آنکه به ادبیات مشترکی برسیم از 10 ماه قبل جلساتی تحت عنوان اتاق فکر حقوقی در ستاد ایجاد کردیم و در آن از نظرات نمایندگان قوه قضاییه، مرکز پژوهش‌های مجلس، کمیسیون حقوقی مجلس، اساتید دانشگاهی و ... استفاده کردیم و قصد داریم در صورت تصویب، مجموعه پیشنهادات اتاق فکر را به مجلس ارائه دهیم. همچنین قرار شده است در کمیسیون حقوقی – قضایی مجلس حضور یابیم و اعتقاد داریم مجلس با ما همراهی خواهد کرد تا آنچه را صلاح است تدوین و به قانون تبدیل کنیم.

معاون اداری مالی امور مجلس ستاد مبارزه با موادمخدر تاکید کرد: در حال حاضر ما بخشی از مواد قانون جدید مبارزه با مواد مخدر را قبول نداریم و بر روی آن نظر داریم که در اگر در کمیسیون حقوقی قضایی تصویب و سیر اداری‌اش طی شود ، موادی از آن تغییر کند.

هشدار نسبت به افزایش گرایش زنان به مواد مخدر

حسینی در پایان در پاسخ به سوالی در خصوص گرایش زنان به اعتیاد گفت: در حال حاضر 58 درصد معتادان کشور در سنین 15 تا 34 سال قرار دارند و این درحالی است که 13.6 درصد در سن 15 تا 19 سال، 16.83 معتادان در سن 19 تا 24 سال، 13.56 درصد در سنین 24 تا 30 سال، 16.94 در سن 35 تا 39 سال، 7.39 درصد در سنین 40 تا 44 سال و 4.75 درصد در سن 45 تا 49 سال هستند.

رییس کمیته برگزاری مراسم سالروز جهانی مبارزه با موادمخدر خاطرنشان کرد: متاسفانه رشد اعتیاد در زندان که قبلا 5 درصد بود در حال افزایش و نزدیک به 10 درصد است. برای پیشگیری از این موضوع کمیته زنان برای اولین بار در ستاد مبارزه با موادمخدر تشکیل شده است.

منبع : تسنیم