مراقب فریب در سایت های کاریابی باشید

سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا نیروی انتظامی گفت تمام سایت های کاریابی باید از وزارت کار و امور اجتماعی مجوز داشته و در پایگاه ساماندهی ثبت شده باشند

سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا نیروی انتظامی گفت:تمام سایت های کاریابی باید از وزارت کار و امور اجتماعی مجوز داشته و در پایگاه ساماندهی ثبت شده باشند.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری پلیس فتا، سرهنگ دوم علیرضا آذردرخش، تشخیص اصالت سایت ها را بسیار مهم دانست و گفت: در جامعه امروزی تعداد زیادی از هموطنان برای انجام امورات شخصی و کاری خود به سایت های گوناگون مراجعه می کنند و کمتر فردی است که با مطالب تبلیغاتی و اغوا کننده مواجه نشده باشد اما نکته ای که باید در این بین در نظر داشته باشیم اصالت این گونه سایت ها و تبلیغات است.

وی اضافه کرد: سایت ها و موسسات کار یابی از جمله مواردی هستند که برای پیشبرد اهداف خود از تبلیغات اغواکننده استفاده می کنند.

سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا گفت: نحوه کار این سایت ها و موسسات به این شکل است که با استفاده از پیام ها و مطالب اغوا کننده از کاربران خود درخواست می کرد، ابتدا رزومه ای از فعالیت های خود را برای شرکت ارسال کنند که پس از چند روز با برقراری تماس از طرف شرکت مبنی بر اینکه رزومه شما مورد قبول شرکت واقع شده است خواستار واریز کردن مبلغی پول به حساب شرکت می شوند.

آذردرخش در خصوص شگرد این نوع از کلاهبرداری افزود: گاهی اوقات برای واریز وجه مورد نظر قربانی را به سایتی برای انتقال راهنمایی می کنند که معمولا

این سایت ها جعلی است و در اصطلاح سایت های فیشینگ هستند که برای به سرقت بردن اطلاعات شخصی و مهم کارت بانکی قربانیان طراحی شده اند.

وی با اشاره به حقه فیشینگ یادآور شد: در هشدار ها و اطلاع رسانی هایی که در گذشته صورت گرفته، کلاهبرداری از طریق فیشینگ به طور کامل صورت گرفته که هموطنان می توانند با مراجعه به سایت پلیس فتا به آدرس cyberpolice.ir اطلاعات لازم را به دست آورند.

این مقام انتظامی ادامه داد: در مواردی دیگر از سوی شرکت شماره حسابی معرفی می شود که فرد پول را به آن حساب واریز کند، در بسیاری از موارد این حساب متعلق به شخصی است که در واقع وجود خارجی ندارد و تنها به وسیله کارت بانکی وی برداشت وجه صورت می گیرد.

سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری افزود: بر اساس تبصره بخش د بند 8 دستور العمل اجرایی صدور مجوز فعالیت کاریابی مجازی(الکترونیکی) پرداختها نمی تواند از طریق درگاههای الکترونیکی بانکی یا کارتهای اعتباری صورت پذیرد.

آذردرخش گفت: هموطنان می توانند لیست سایت های ثبت شده در پایگاه ساماندهی را در سایت samandehi.ir مشاهده کنند و کارجویان دقت داشته باشند برای پیدا کردن شغل مناسب از طریق منابع قانونی که مورد تایید وزارت کار هستند اقدام کنند.

آذردرخش از هموطنان خواست در صورت مواجه با هر گونه مورد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا ،بخش مرکز فوریت های سایبری، لینک ثبت گزارش های مردمی اطلاع دهند.

منبع : ایرنا