صدور چک بلامحل مصداق بارز منکرات است

مدیرعامل‌ ستاد دیه‌ کشور با بیان اینکه درصد بیشتر محکومان‌ مالی را صادرکنندگان‌ چک‌های بانکی تشکیل می‌دهند، گفت صدور چک بلامحل یکی از مصداق بارز منکرات الهی است

مدیرعامل‌ ستاد دیه‌ کشور با بیان اینکه درصد بیشتر محکومان‌ مالی را صادرکنندگان‌ چک‌های بانکی تشکیل می‌دهند، گفت: صدور چک بلامحل یکی از مصداق بارز منکرات الهی است.

، سیداسدالله جولایی در بازدید از زندان مرکزی تبریز و دیدار چهره به چهره با زندانیان جرایم غیرعمد محبوس در آن زندان، از نزدیک در جریان مصائب و مشکلات این محکومان قرار گرفت.

وی با بیان آیاتی از سوره جمعه هدف از بعثت نبی مکرم اسلام را تزکیه، تعلیم و حکمت به بشریت دانست و اظهار کرد: با عنایت به این آیه نورانی پیامبر بزرگوار اسلام برای تعلیم، تربیت و تزکیه نفوس و انسان سازی مبعوث شده که با اتکا به همین فرمایش شایسته است هر فردی در حوزه کاری خودش با توجه به این اصل به خودسازی و فراهم نمودن شرایطی مناسب برای احقاق این امر در بین دیگران اهتمام داشته باشد.

مدیرعامل ستاد دیه کشور با برشمردن نکات تربیتی و برکات نماز در فرآیند خودسازی افراد گفت: در آیه 45 سوره عنکبوت پروردگار همه ما را به اقامه نماز و به یاد خدا بودن امر کرده تا در سایه تعالیم و آثار تربیتی نماز و بندگی حضرت حق، از فحشا و منکرات نجات یابیم که بر اساس همین اصل یک نمازگزار واقعی باید بتواند به کمک نماز خود را از منکرات و بدی و پلیدی‌ها جدا کند.

وی ادامه داد: اینکه امروز می‌بینیم در جامعه اسلامی، صدور چک بلامحل، قرار دادن مهریه‌های نامعقول و اعمال عادی تخلفات رانندگی و عدم اهتمام به ایمنی کار و بی احتیاطی در امورات اداری و صنعتی رایج شده است و مردم را گرفتار مشکلات عدیده حبس و بسیاری دیگر از آسیب‌های بعضا غیرقابل درمان کرده و می‌کند، معلوم می‌شود آن طور که باید نقش تربیتی نماز در زندگی ما اثرگذار نبوده است.

جولایی خاطرنشان کرد: نمازی که ما از این منکرات دور نگه ندارد، قطعا درست اقامه نشده و عواقب بارز آن هم با صدور چک بلامحل و تضییع حقوق دیگران، قرار دادن مهریه‌های سنگین و فعالیت های اقتصادی بدون توجه به توان و بنیه مالی خود نمایی کرده و این عمل که به نوعی دروغ عملی و منکر علنی الهی است، مکافاتی دارد که اثراتش تنها دامنگیر فرد مرتکب جرم نمی‌شود.

وی تمسک به سبک زندگی اسلامی را بهترین راهکار برای استخلاص از این معضلات اجتماعی عنوان کرد و گفت: درست است حوادث کارگاهی و سوانح رانندگی امری هستند که بعضا از اختیار انسان خارج می‌باشند و بیشتر به عنوان یک پیشامد و حادثه غیرمترقبه روی می‌دهند، اما در موضوع پرونده‌های مهریه و محکومیت‌های مالی ناشی از مطالبه چک و سفته و ورشکستگی‌ها معمول و تمام نشدنی می‌توان با عقل، درایت و قناعت از این دامگاه دهشتناک به سلامت عبور کرد و سلامت جامعه اسلامی را بر اساس زیاده‌خواهی خودمان به آسانی تهدید نکرد.

مدیرعامل ستاد دیه کشور با اشاره به خدمات ستاد دیه در آزادی نزدیک به 90 هزار زندانی جرایم غیرعمد خطاب به مددجویان این زندان گفت: متاسفانه امروز به همان میزانی که ما زندانیان واجد شرایط را آزاد می‌کنیم در مقابل و در حالتی آیینه‌وار محکومان جدید وارد زندان می‌شوند که حل این معضل بزرگ بیش از آنکه در حوزه فعالیت مسئولان نظام باشد در ید اختیار شما بوده و خواهد بود.

جولایی با تاکید بر وظیفه سخت و مهم اعضا و کارکنان ستادهای دیه در شناسایی دقیق افراد نیازمند و مستحق اظهار کرد: با استفاده از ظرفیت و مساعدت اعضای هیات مدیره، هیات امنا، خزانه‌دار، بازرسین و محققین ستاد، تلاش داریم به احدی ریالی به غیر حق و غیر مستحق داده نشود. همچنان که شناسایی افراد مستحق و نیازمند واقعی و فراهم نمودن زمینه مختومه شدن پرونده و آزادی آنان در نزد خدای منّان اجر و پاداش فراوان دارد، در صورت قصور و عدم شناسایی افراد نیازمند و هزینه کردن اعتبارات برای افراد غیرمستحق و کلاهبردار نیز به همان میزان عذاب الهی را به دنبال خواهد داشت.

منبع : ایسنا