آیا مرد هرگاه بخواهد می تواند همسر خود را طلاق دهد؟

طبق ماده 1133 قانون مدنی پیش از سال 1381 مرد می‌توانست هر وقت بخواهد همسر خود را طلاق دهد؛اما با اصلاح این قانون شوهر با رعایت شرایط مقرر در این قانون با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق همسرش را دهد

طبق ماده 1133 قانون مدنی پیش از سال 1381 مرد می‌توانست هر وقت بخواهد همسر خود را طلاق دهد؛اما با اصلاح این قانون شوهر با رعایت شرایط مقرر در این قانون با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق همسرش را دهد.

آیا مرد هر وقت بخواهد می‌تواندهمسر خود را طلاق دهد؟به گزارش خبرنگار حقوق  قضایی باشگاه خبرنگاران، طبق ماده 1133 قانون مدنی: مرد می‌تواند با رعایت شرایط مقرر در این قانون با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق همسرش را دهد.

البته این ماده پیش از اصلاح سال 1381 به صورت دیگری بود:« مرد می‌تواند هر وقت بخواهد زن خود را طلاق دهد».

لزوم اجازه‌ دادگاه یا گواهی یا عدم امکان سازش برای طلاق قاعده‌ی حقوقی جدیدی است که در فقه اسلامی سابقه‌ای ندارد. ولی به لحاظ حفظ مصلحت خانواده و جلوگیری از اقدامات خود سرانه به هنگام عصبانیت و غفلت به امر طلاق، قاعده‌ای سازگار با فقه و اسلام می‌باشد. در این خصوص دادگاه تمام تلاش خود را جهت برقراری صلح و سازش به کار می‌گیرد و در صورت نبود امکانات آن، گواهی عدم امکان سازش صادر می‌کند.

این قاعده برای نخستین بار به موجب قانون حمایت خانواده 1346 پذیرفته شد و قانون حمایت خانواده 1353 نیز آن را تأیید کرد؛ آنگاه لایحه قانونی دادگاه‌های مدنی خاص و قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق هم آن را لازم شمردند.
 
در قانون جدید حمایت خانواده، قانونگذار در فصل چهارم موادی را به طلاق اختصاص داده است، در این فصل قانونگذار به تفصیل به داوری و صدور گواهی عدم امکان سازش پرداخته است.

نکته قابل اشاره در اینجا ماده 26 قانون حمایت خانواده جدید است که آمده است «در صورتیکه طلاق، توافقی یا به درخواست زوج باشد، دادگاه به صدور گواهی عدم امکان سازش مبادرت می‌کند».

منبع : باشگاه خبرنگاران