بخش اعظمی از موقوفات سابقه ثبتی ندارند

مدیرکل ثبت و اسناد مازندران با اشاره به عدم تعیین تکلیف کامل موقوفات مازندران اظهارکرد متاسفانه تاکنون نتوانستیم به طور کامل موقوفات استان را ثبت و ساماندهی کنیم

مدیرکل ثبت و اسناد مازندران با اشاره به عدم تعیین تکلیف کامل موقوفات مازندران اظهارکرد: متاسفانه تاکنون نتوانستیم به طور کامل موقوفات استان را ثبت و ساماندهی کنیم.

 ولی‎الله عبدی‎کمیشانی در نشست مشترک با مسئولان اوقاف این استان افزود: به دلیل پایبندی در اعتقادات، احکام و پشتوانه‎های اعتقادی هیچ گونه نگرانی وتعلل در عدم ثبت اسناد استان مازندران در رابطه با املاک موقوفه  وجود ندارد.به گزارش مهر ، وی از دلایل عمده عدم رسیدگی کامل به ثبت موقوفات را نبود نهادهای مشخص در گذشته دانست.  وی همچنن عمر بسیاری از  موقوفات را به بیش از صد سال خواند و تصریح کرد: متاسفانه پیش از  صد سال اخیر هیچ نهادی جهت ساماندهی موقوفات وجود نداشت؛ در واقع  اگر در آن دوران نهادی جهت رسیدگی به موقوفات تاسیس می‎شد قطعا با چنین مشکلاتی روبرو نمی شدیم. عبدی کمیشانی در ادامه سخنانش بیان کرد: اگر امور وقفی تاکنون به درستی به ثبت می‎رسید قطعا  منجر به تجاوز و دست درازی به موقوفات نمی‌شد.

 لزوم صدور سند مالکیت برای املاک موقوفه

مدیر کل ثبت و اسناد مازندران در ادامه سخنانش با بیان اینکه بخش اعظمی از موقوفات سابقه ثبتی ندارند هم خاطرنشان کرد: اجرای دقیق تکالیف قانون از سوی متولیان و اجرای بعضی از قوانین بدون رعایت مصالح وقف، سبب بروز چنین مشکلاتی در بخش موقوفات شده است ولی  هم‎اکنون اداره ثبت اسناد با همکاری اداره اوقاف مازندران با جدیت به دنبال تثبیت مالکیت موقوفات استان  است زیرا ثبت موقوفات هم از درصد تجاوز به موقوفات کاسته و هم پاداش اخروی را در پی خواهد داشت .وی ثواب ثبت موقوفات را که منجر به حفظ موقوفات می‎شود را کمتر از اصل وقف ندانست.عبدی کمیشانی صدور سند مالکیت در راستای اجرای مقررات ثبت و همچنین قانون تعیین تکلیف وضیعت ثبت اراضی و ساختمانهای فاقد سند رسمی و قانون ساماندهی وحمایت از تولیدو عرضه مسکن که مربوط به بافت مسکونی روستاهاست را سه روش اخذ سند مالکیت برای اراضی موقوفه دراستان دانست. وی در این باره هم اظهارکرد: در راستای اجرای قانون تعیین تکلیف وضیعت ثبتی تاکنون بیش از 1400 تقاضا از سوی اوقاف استان دریافت شده که صدور سند برای این املاک در دستور کار کارشناسان ادارات ثبت قرار دارد.  مقام ارشد ثبت اسناد و املاک مازندران با اشاره به تولیت آرامستان‎ها نیز خاطرنشان کرد: اسناد مربوط به مساجد، تکایا، حسینیه ها و آرامستان‎ها ممکن است وقف نامه نداشته باشند اما طبق قانون تولیت و رسیدگی به این اماکن با اداره اوقاف است.وی متذکر شد: تا پایان سال بخش اعظمی از اسناد املاک موقوفه را تحویل خواهیم داد.

 شاهد تحول در حوزه وقف هستیم

حجت‎الاسلام والمسلمین ستار علیزاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مازندران نیز در این جلسه با اشاره به تحول عظیم وقفی در طی دوران انقلاب بیان کرد: در طی برهه های اخیر بزرگترین تحولات انقلاب را در حوزه وقف شاهد بودیم چرا که پس از 70 روز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی امام راحل فتوای احیا و زنده شدن موقوفات را صادر کردند.وی با اشاره به تفاوت انقلاب اسلامی ایران با انقلاب‌های دیگر جهان تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران با مبنایی دینی، فرهنگی و براساس برنامه پایه ریزی شده و با  برنامه ریزی  انجام شده ماندگار ماند .  مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه مازندران در دفاع از موقوفات، نقش ثبت و اسناد را به عنوان نقش اساسی و محوری برشمرد .علیزاده با بیان عملکرد رو به رشد اخذ سند مالکیت در سال 93 افزود: در سال گذشته 97 سند مالکیت اخذ شده است که خوشبختانه در 10 ماهه امسال هم با اخذ 259 سند مالکیت، شاهد روند روبه رشدی در اخذ سند مالکیت موقوفات در  مازندران هستیم.وی کل پلاک موقوفات مازندران را 13 هزار و 262 پلاک دانست که تقریبا بیش از 30 درصد اخذ و حدود 10 هزار سند مالکیت هنوز اخذ نشده است . وی ادامه داد: درحال حاضر 3 هزار و  196 فقره برای موقوفات استان سند مالکیت  اخذ شده است.

منبع : روزنامه حمایت